به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر علی باقر طاهرینیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پیرامون مشکلات نظام آموزش عالی کشور گفت: در حال حاضر یکی از مسائل اصلی روی میز وزارت علوم ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش است.
وی افزود: مجموعه سیاستگذاریهایی که در وزارت علوم مورد توجه قرار میگیرد اتخاذ سیاستهایی است که به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش منجر میشود که از جمله این سیاستها در حوزه آموزش و ارتقای کیفیت آن از طریق افزایش سهم آموزش مهارتی در برنامههای درسی است و شاخصی که نشاندهنده کیفیت آموزشی است.
تلاش مؤسسات آموزش عالی کشور برای ارتقای کیفیت پژوهش
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی خاطرنشان کرد: از جمله این شاخصها آمایش آموزش عالی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است که این سیاست در حوزه پژوهش هم وجود دارد. تمام تلاشمان در حوزه پژوهش این هست تا کیفیت پژوهشها ارتقا پیدا کند و برای این کار سامانهای مثل نان بین ایدهها و نیازها پیوند ایجاد میکند و پژوهشها هدفمند و ناظر به حل مسأله میشوند.
طاهرینیا اضافه کرد: توسعه دورههای پستداک یا پذیرش امریههای پستداک جزء مسائلی است که به کیفیت ارتقای آموزش و پژوهش در کشور کمک میکند؛ لذا در بستر توسعه کمی که قبل از این نیز اتفاق افتاده است وزارت علوم در این دوره تمرکزش را روی ارتقای کیفیت گذاشته و حوزه آموزش، پژوهش و فناوری در یک متن فرهنگی تعریف میشوند؛ یعنی کارکرد عضو هیأت علمی، دانشجو و کارمند در یک سپهر فرهنگی و اجتماعی گنجانده میشود.
وی در پایان گفت: تکلیف استاد صرفاً در حوزه آموزش و پژوهش نیست و حتی مأموریت کارمند و نیروی اداری دانشگاهها صرفاً در آن حوزه نیست و لذا همه اینها با رویکرد فرهنگی و اجتماعی طراحی شده؛ بنابراین امیدواریم به ارتقای سطح امید و ایمان در وجود جامعه دانشگاهی منجر شود.