معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد: انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک با موسسه

 | تاریخ ارسال: 1402/5/1 | 

دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در بازدید از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک با موسسه خبر داد

 

به گزارش روابط عمومی موسسه نشست مشترک مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با هدف افزایش سطح تعاملات و ارتباطات دو سویه برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) گفت: در راستای نقش موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی وظایف و کارکردهایی برای موسسه پیش بینی شده است که می توان به: آینده‌پژوهی و اجرای طرحهای پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، برنامه‌ریزی کلان، نظریه پردازی، مطالعات تطبیقی، مطالعه روشهای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و طراحی زیر ساختها و استقرار نظام‌های مناسب به منظور ارتقای کیفیت آموزش عالی اشاره کرد.
رئیس موسسه همچنین آمار اموزش عالی، سند برنامه توسعه، دانش افزایی مدیران و رصد اشتغال دانش اموختگان را از مهمترین برنامه های موسسه برشمرد و اضافه کرد: موسسه مسئول تدوین برنامه هفتم توسعه در بخش علوم، تحقیقات و فناوری بود و مرجع ارائه راه حل های دانش بنیان برای مسائل روی میز آموزش عالی است.
طاهری نیا از توسعه گروههای پژوهشی موسسه به عنوان یکی از رویکردهای تحولی در موسسه نام برد و در مورد جهت گیری های تحولی موسسه اضافه کرد: ظرفیت سازی جدید، انجام مطالعات تخصصی به منظور پاسخگویی به مسایل ارجاعی و توسعه منابع انسانی از طریق جذب اعضای هیات علمی جدید و تسهیل فرآیند ارتقاء و تبدیل وضعیت همکاران هیات علمی دیگر رویکردهای تحولی در موسسه در دوره فعلی بوده است.

ثبت نام بیش از ۱۴۰۰ نفر در شبکه متخصصان آموزش عالی
 عضو شورای معاونین وزارت علوم در تشریح پنجره‌های جدید تحولی موسسه نیز گفت: شبکه سازی یکی از اقداماتی است که در این خصوص انجام شده و ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی به عنوان یکی از پنجره های جدید تحولی با بیش از ۱۴۰۰ عضو ظرفیت جدیدی است که می تواند بازوی مشورتی وزارت علوم باشد، همچنین افتتاح اندیشکده آموزش عالی با مشارکت بسیج اساتید و ایجاد واحد سنجش نگرش دانشگاهیان از دیگر فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه است.
طاهری نیا افزود: برای اینکه دسترسی مدیران اجرایی را به نتایج طرح های پژوهشی ساده کنیم گزارش ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرای "ازما" طراحی شد و تمامی فعالیت های پژوهشی موسسه در نهایت یک فرم ازما دارد که با توجه به تاکید مقام عالی وزارت و حمایت ایشان از این موضوع در نظر داریم نسبت به فراگیری آن در سطح مراکز آموزش عالی کشور اقدام کنیم.

 
امروز موسسه در جایگاه واقعی خود قرار دارد
در ادامه دکتر قاسم عموعابدینی با اشاره به سابقه آشنایی خود با فعالیت های موسسه گفت: یکی از افسوس های من در گذشته این بود که موسسه در جایگاه واقعی خود قرار نداشت اما امروز با تلاش های صورت گرفته بحمدلله این موضوع مرتفع شده و موسسه در جایگاه واقعی خود حرکت می کند و از این بابت خدا را شکر می کنم.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: حال آموزش عالی در سطح جهان بد است چرا که در نظام آموزش عالی، آموزش فراموش شده است. ما فراموش کردیم که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم کرده است. اگر اینگونه شد در آنصورت خروجی های آن حکمت خواهد بود. علم باید نافع باشد و خیر کثیر داشته باشد. لذا ما بی راهه رفته ایم و این مطلب مهمی است که ما باید به آن برسیم.

اخلاق محوری و تربیت مهمترین اشکال نظام آموزش عالی غربی است
وی با اشاره به صحبت های خود با مسئولین یونسکو گفت: از نظر آنها اشکال نظام آموزشی غربی خلآ اخلاق محوری و تربیت است اما ایرانیان این تجربه را دارند و در اولین دانشگاه جهان که در ایران تاسیس شد این موضوع سرآمد بود.
عموعابدینی ادامه داد: چهل سال است دانشگاههای دنیا ریل گذاری خود را عوض کرده اند و از دانشکده های جمع محور و گروه محور تبدیل شده اند به دانشگاههای استاد محور اما اولین مدیریت دانشگاهی در دنیا ایرانیان بوده اند و تا زمان دارالفنون دانشگاههای ایران بر مبنای برنامه محوری و استاد محوری و شاگرد پروری بوده است اما در چهل سال گذشته علیرغم تغییر این رویه در دنیا هنوز دانشگاههای ما نسبت به تغییر آن اقدام نکرده اند و اگر دانشگاههای ما دارد ساز ناکوک می زند به خاطر همان ریل گذاری قبلی است و ما هنوز در آن فضا به سر می بریم و باید نسبت به تغییر آن اقدام کنیم. لذا موسسه به عنوان اتاق فکر آموزش عالی باید روی آینده آموزش عالی فکر کند.

نقش پررنگ دانشگاهها در تمدن نوین اسلامی
عموعابدینی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است گفت: باید تمدن نوین اسلامی ایجاد شود و نقش دانشگاههای ما در ایجاد تمدن نوین اسلامی باید پررنگ باشد. لذا نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی را باید به سمت تمدنی ببریم که هم اکنون غرب دارد استفاده می کند، حرف تعلیم و تربیت حرف ما بوده است.
وی افزود: در نظام آموزش عالی کشور مدیون تلاشهای اساتیدی هستیم که عمر خود را وقف کرده اند و اقتدار کشور مرهون تلاشهای شبانه روزی اساتید و فارغ التحصیلان این اساتید بود است.

لزوم استفاده از پژوهش های موسسه در تدوین آئین نامه و شیوه نامه های وزارت علوم
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: مجموعه زحمات و تلاشهای صورت گرفته در موسسه و سایر موسسات مشابه باید در آئین نامه ها و شیوه نامه ها دیده شود. لذا اثرات فعالیت های صورت گرفته باید دیده شود و اگر این اتفاق نیفتاده مشکل از ما است نه از مجموعه های پایین دست. لذا من معتقدم با ظرفیتی که با زحمات که آقای دکتر طاهری نیا در موسسه ایجاد شده این موضوع قابل انجام است.

انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک با موسسه
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم آمادگی دارد با انجام طرح های تحقیقاتی و میز کار مشترک نسبت به رفع مسائل آموزش عالی با کمک موسسه پژوهش و برنامه ریزی اقدام کند و ما نیز حمایت لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

در این نشست همچنین دکتر محمد عزیزی معاون پژوهشی، دکتر مهدی دهمرده معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر غلامرضا ذاکرصالحی مدیر گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری، دکتر احمد سعیدی مدیر گروه آمار، دکتر احمدرضا روشن مدیر گروه مطالعات مدیریت، دکتر مریم حسینی مدیر گروه نوآوری آموزشی و درسی و همچنین دکتر رضا منیعی مدیر گروه آینده پژوهشی موسسه و دکتر محمد مهدی دهقان مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی و دکتر رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی معاونت آموزشی وزارت علوم دیدگاههای خود را بیان کردند.
 

کلیدواژه ها: بازدید | قاسم عموعابدینی | معاون آموزشی وزارت علوم | موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | علی باقر طاهری نیا | نشست مشتکر |

دفعات مشاهده: 201 بار   |   دفعات چاپ: 48 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر



CAPTCHA