در جلسه شورای معاونین و با حضور مقام عالی وزارت صورت پذیرفت: ارائه ظرفیت ها و ماموریت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
توسط دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه، ظرفیت ها و ماموریت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برای اعضای شورای معاونین وزارت تشریح شد
به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر طاهری نیا در نشست شورای معاونین وزارت علوم که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان کانون تفکر آموزش عالی نام برد.
وی در گزارشی از تاریخچه تاسیس موسسه گفت: این موسسه در سال ۱۳۴۸ به عنوان موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی ایجاد شد و ماموریت هایی که برای آن در نظر گرفته شده بود بقدری مهم بود که ساختار اداری بسیار مفصلی برای آن پیشبینی شده بود و در چارت سازمانی آن تعداد زیادی هیئت علمی و کارشناس و چندین معاونت وجود داشت.
رئیس موسسه در ادامه با معرفی گروههای پژوهشی موسسه از ظرفیت و توانمندی این گروهها به عنوان بازوی مشورتی وزارت علوم و آموزش عالی نام برد و با اشاره به هرم نیروی انسانی موسسه و نیاز موسسه به جذب نیروی انسانی توانمند به چهار هدف کلان برنامه راهبردی موسسه مشتمل بر؛ انتشار و انتقال دانش در میان نقشآفرینان و ذینفعان آموزش عالی، افزایش قابلیت ها و ظرفیت سازی برای تبدیل یافته های پژوهشی به بسته های سیاستی با رویکرد به آینده، توسعه کمی و کیفی پژوهش در قلمرو آموزش عالی با تأکید بر تولید دانش بومی، نوآفرینی سازمانی در جهت تحقق اهداف و مأموریتها اشاره نمود.
دکتر طاهری نیا محور اصلی فعالیتهای موسسه را نشر و ترویج دانش آموزش عالی، مأموریتهای کلان پژوهشی و نشستهای علمی تخصصی ذکر کرد و از آمار آموزش عالی و رصد اشتغال دانش آموختگان به عنوان کارویژه های موسسه نام برد.
وی اظهار داشت: هم اکنون این موسسه به عنوان مرجع رسمی نظام آمار آموزش عالی کشور در زمینه ارائه اطلاعات به روز و آمار تعداد دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه ها سامانه ای قدرتمند دارد و از حدود ۵ سال گذشته وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها را نیز رصد میکند و در این زمینه نیز داده های معتبری در اختیار دارد که با ارائه این داده ها به سیاستگذاران و مدیران اجرایی تصویری روشن از اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی ارائه می دهد.
دکتر طاهری نیا به برخی از ماموریت های کلان این موسسه اشاره کرد و گفت انجام پژوهشهای مربوط به عملکرد وزارت علوم در دوره هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم، پیمایش های ملی، مطالعات سامان یابی گسترش کمی آموزش عالی، مطالعات کیفیت آموزش عالی، طرح پژوهشی تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور و بازنگری قانون هیاتهای امنا و همچنین تهیه پژوهش های مربوط به بحث آمایش آموزش عالی که بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی توسط معاونت آموزش وزارت علوم انجام شد از جمله پژوهش های مهم این موسسه است.
رئیس موسسه در ادامه ماموریت های جدید محول شده از جانب وزارت علوم به موسسه را برشمرد و از انجام این ماموریتها بصورت گزارش های تخصصی و پژوهش های کوتاه مدت با هماهنگی کامل با حوزه ستادی و سفارش دهنده موضوع خبر داد.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: این موسسه با توجه به پیشینه پژوهشی قوی که دارد با یک شبکه گسترده ای از ذینفعان، کارفرمایان و دستگاههای متولی حوزه آموزش و تحقیقات در کشور در ارتباط است و بیش از ۱۶ دستگاه اجرایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی ، معاونتهای مختلف ریاست جمهوری و وزارت علوم از ظرفیت های علمی این مرکز استفاده می کنند.
دکتر طاهری نیا افزود: همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوع دانشگاه پژوهشی که در دنیا به عنوان آی آر شناخته می شود و طی آن، ماموریتها، وظایف و وضعیت آینده دانشگاهها مورد توجه قرار می گیرد در سالیان اخیر در دستورکار این موسسه بوده است و در ۹۰ کارگاه آموزشی پیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی در خصوص موضوع دانشگاه پژوهی اطلاعات لازم را کسب کردند.
وی همچنین از چهار محور هماندیشی و همافزایی درونسازمانی، توسعه شبکه تعاملات برون سازمانی، پاسخگویی به سفارشهای علمی و دبیری مجمع پژوهشگاههای ملی کشور به عنوان رئوس فعالیت های خود در مدت چهل روز تصدی مسئولیت این موسسه نام برد.
در ادامه اعضای شورای معاونین وزارت علوم نظرات خود را در خصوص گزارش ارائه شده بیان داشتند که محورهای عمده آن بدین شرح است: عدم موازی کاری در موسسات دارای ماموریت های مشابه در وزارت علوم، بازنگری در بخشی از کارکردهای موسسه، ارائه آمار دقیق و به روز از سوی موسسه به عنوان مرجع رسمی آمار آموزش عالی و استفاده از منابع و توانمندی های موجود در خارج از حوزه ستادی وزارت علوم
کلیدواژه ها: شورای معاونین | آمار آموزش عالی | رصد اشتغال دانش آموختگان | دکتر علی باقر طاهری نیا |